آموزش تجارت الکترونیک - در کسب و کار اینرتنتی و کپی کاری نکنیم
 
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

Instagram
   

مشاوره ، طراحی و اجرای مدل تجارت الکترونیکی کسب کار شرکت ها توسط تاجر الکترونیک

ماه مهر ماه بهار دانش و طراوت فکر مبارک 

اگر ما قصد شروع یک کسب و کار اینترنتی و یا در واقع قصد شروع یک تجارت الکترونیکی را داریم اولین اصل تداوم فعالیت و بقا و موفقیت کاری ما این است که از کار و کسب دیگران کپی نکنیم به چند دلیل که علت و علل آن را به صورت خلاصه وار در سعی داریم برای شما بیان نمایئم : 

اول : اگر الگو برداری ما عینا" از یک مدل کسب و کار دیگران باشد فراموش نکنیم که گردش آن کار رقیب صد درصد دارای ریزه کاری و استراتژی پنهان خاص خود می باشد پس ما از تمام ریز کاری ها و برنامه های آتی آن کار خبر نداریم و همین عامل باعث ایجاد یک شکاف در فرایند عادی کار ما می گردد 


پس در این مرحله ما یک مزیت رقابتی پنهان نسبت به رقیب خود از دست خواهیم داد و احتمال اینکه ما بتوانیم این الگو را خیلی بهتر از او پیاده سازی کنیم بسیار ضعیف می باشد و با توجه به اینکه ما قصد داریم در این فضا خلق ارزش و فضای ذهنی متفاوت کنیم پس این توانایی برای ما غیر ممکن است که بتوانیم قدرت ذهن خوانی رقیب خود را کنیم !


دوم : با ارائه الگوی متفاوت و جدید دنبال تغییر رفتار مشتری و مشتری جدید باشیم نه تقسیم سهم کاری با رقیب .  فضای کاری رقیب ما  و خود ما تابعی است تحت تاثیر کشش بازار یعنی اولین اصل و قانون اقتصاد و تجارت بعبارتی تابع قانون عرضه و تقاضا . زمانی که صحبت از تابع می شود حتما فرض ریاضی و قانون متغیر ها و عوامل تاثیر گذار بر رفتار منحنی عرضه و تقاضا را در نظر داشته باشیم کشش های بازار  از قبیل مد و فصل و نیاز و خواسته و ... بسیاری از متغیر های غیر قابل پیش بینی رفتار منحنی تحت تاثیر رفتار مشتری میباشد یعنی عامل تقاضا و فراموش نکنیم رفتار مشتری خود نیز یک تابع است تحت تاثیر متغیر های دیگر یعنی تحت تاثیر علوم رفتاری پیچیده ، در دنیای امروز این رسانه است که جهت و سمت و سو به رفتار  منش مشتری ها م تاثیر بر بازار عرضه تقاضا و اقتصاد می گذارد و زمانی که صحبت از رسانه می شود این اینترنت است که تما رسانه ها را تحت شعاع قرار داده است و از طرفی این ارزیابی و قضاوت بازدید کنندگان مطالب ما هستند که سرنوشت ما را  در بازار کسب و کار اینترنتی تعین می نمایند یعنی دائما" ما در معرض قضاوت و ارزیابی هستیم و اگر کوچکترین حرکتی در جهت عدم اعتماد سازی ایجاد کنیم باید تا آخر عمر با این فضا خدا حافظی کنیم .

اتاق بازرگانی استان زنجان . همایش تاجر الکترونیک 


نتیجتا"  اینکه ما باید در جهت خواسته مشتری با یک مدلی متفاوت حرکت کنیم ما می توانیم از نوع کسب و کار و نگرش بازاری رقیب الگو برداری کنیم اما هدف ما بازار  و مشتریان می باشد نه اجرای یک مدل عینا مانند رقیب در عرصه رقابت با موتور جستجوی گوگل هر رقیب کاری وارد شد با شکست یا عدم موفقیت کامل رو برو شد چون در حوزه علوم رفتاری و نیاز سنجی گوگل تا توانست این منحنی عرضه و تقاضا را از بستر خواسته و رفتار روانشناسانه مشتری شناسایی و الگو های کاری خود را ترسیم کرد شرکت ها و سایت های رقیب هیچ موقع از نوع کار او کپی نزدند اما در ارائه الگوی مشابه تحت تاثیر گوگل نتوانستند حتی جایگاه کاری او را تا درصد کمی حتی تصاحب کنند . اما فراموش نکنیم یکی از قدیمی ترین سرویس ایمیل های جهان یاهو بود اما با بهینه سازی و شناخت درست از خواسته مشتری و تبدیل این نیاز به یک خواسته شاهد هستیم که گوگل در مسیر موفقیت روز افزون و یاهو در از دست دادن محبوبیت و حذف بسیاری از سرویس های خود در چند سال اخیر بوده . پس ما می توانیم فقط الهام بگیریم و نو اوری کنیم و در این مسیر شتاب کنیم  نه کپی کنیم . 


کافه کسب و کار دانشگاه شریف . حسین زینی وند 


سوم : سومین مسئله مهمی را که می توانیم به آن  اشاره کنیم پویایی و نو آوری در فرایند کار است که بخش مهمی از این بخش متاثر از بند اول همین مقاله می باشد . نو اوری و پویایی به عبارتی تغییر شرط لازم و کافی در کسب و کار دنیایی امروز می باشد در صورتی که عینا" کار ما الگو برداری باشد این بعید است به هر تغییر استراتزی و نو اوری رقیب کاری ما نیز اگر این کار را کنیم به موفقیت خواهیم رسید ممکن است در یک نو آوری عینا" اگر این ان الگو الگوی رقیب ما باشد حتی این الگو ممکن است از دو فضای متفاوت که رقیب ما اطلاعی از الگو برداری ما هم نداشته باشد مثلا رقیب ما  در روسیه باشد و ما در ایران ولی الگوی رقیب ما در مرحله آزمون خطا باشد و با شکست مواجه شود مانند ویندوز ویستا که عملا از پروزه های شکست خورده ماکرو سافت شد ، در این جا نا خواسته هزینه گزاف اشتباه رقیب سهم بزرگی از آن به ما تحمیل می گردد . 

پس به دنبال خلق فضا های کاری متفاوت با الهام از ایده های موفق و مولد کار های جدید باشیم  تا الگو برداری مستقیم از یک کار و پروژه خاص رمز موفقیت دنیای کار امروز تکیه بر فن اوری های نو و شناخت درست از رفتار و بکارگیری دانش علوم رفتاری و روانشناسی نوین در کسب اعتماد انسان ها و جذب این انسان ها به عنوان مشتری می باشد . تابع عرضه تقاضا متاثر از رفتار انسان ها است و رفتار انسان ها متاثر از هزاران هزار متغیر دیگر به دنبال شناسایی و مهار متغیر های اصلی بر رفتار انسان ها در بازار عرضه تقاضا با استفاده از تکنولوژی ارتباطی روز باشیم نه کپی کردن کار و مدل کسب و کار دیگران . ما مشتری جدید می خواهیم نه مدل کسب و کار دیگران . 


حسین زینی وند

 مجری کارگاه های عملی 

تاجر الکترونیک در کشور 


تلفن  :  88720879 الی 81 

وایبر 09121870651

Email :Hosein.zeinivand@gmail.com

صفحه فیس تاجر الکترونیک
                               
http://www.imd.gov.in/images/facebook1.gif

جهت آشنایی بیشتر با مباحث تاجر الکترونیک لطفا روی لینک زیر کلیک کنید 









:: مرتبط با: مقاله تجارت الکترونیک ,
:: برچسب‌ها: مدل کسب و کار اینترنتی , ایده مدل و کسب و کار اینترنتی , حسین زینی وند , آموزش گام به گام تجارت الکترونیک , خبرگان تجارت الکترونیکی , آموزش تجارت الکترونیکی , تاجر الکترونیکی ,