آموزش تجارت الکترونیک - خلاصه موج سوم الوین تافلر
 
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

Instagram
   

مشاوره ، طراحی و اجرای مدل تجارت الکترونیکی کسب کار شرکت ها توسط تاجر الکترونیک

خلاصه موج سوم الوین تافلر
15 فروردین 93 ساعت 05:37 | | حسین زینی وند | ( نظرات )
خلاصه موج سوم الوین تافلر


در این كتاب تافلر با نگرش زیبا و قلم گویای خود، با دیدی بسیار وسیع به تحلیل گذشته، حال و آینده فن آوریهای كلیدی جهان پرداخته است.وی با مثالهای فراوان و جامع، مسائل و حوادث را به زیبایی، از زوایای مختلف و در قالب های متفاوت تجزیه و تحلیل و تركیب نموده و اثری را خلق كرده كه هر متفكری را وادار به تفكر و تجدید نظر در نگرش نسبت به جامعه انسانی می نماید. تافلر به زیبائی، آینده جهان را به تصویر كشیده و مطرح كرده است كه چگونه شیوه زندگی، تجارت و ارتباطات بر پایه نیازها و در چهارچوب فن آوریها تغییر خواهد كرد. به عنوان مثال وی در كتاب " شك آینده " مستقیما به سازمانهایی با ساختار مدیریت شبكه ای - مانند GQI - اشاره نموده و آنها را بررسی و تحلیل نموده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت كه ما هم اكنون سوار بر موج تكنولوژی در حال پیشروی به سوی آینده هستیم و اگر خود در این مسیر حركت نكنیم، در سالهای آینده  بازار هدف و مصرف كشورهای توسعه یافته قرار خواهیم گرفت و این نحوه تجارت بر ما تحمیل خواهد شد ؛ بدون آنكه سود اصلی آن عاید ما شود. بنابراین اهمیت تحقیق، آموزش و یادگیری برای سوار بودن بر این موج بسیار زیاد و حیاتی میباشد.
     مجموعه ای كه در زیر آورده می شود تنها به نكات مهم و كلیدی كتاب اشاره خواهد داشت و مثالهای جالب، حوادث واقعی و آمارهای دقیقی كه نویسنده در توضیح و تكمیل نظرات و تحلیل های خود آورده، حذف شده است. بنابراین این مجموعه به هیچ عنوان بیانگر تمامی مطالب كتاب و مفاهیم عمیق آن نیست. امید دارم آنچه به طور خلاصه آورده می شود بتواند در خوانندگان عزیز و محترم – بویژه دانشجویان و دانش آموختگان كه آینده سازان كشور عزیزمان هستند –احساس شیفتگی نسبت به مطالعه اصل كتاب و سایر كتابهای این نویسنده ایجاد نماید تا با دیدی بازتر و صحیح تر، به استقبال فرداهای بهتر بروند.
قسمت هایی از یادداشت مترجم :
*        موج سوم خواننده را در گستره ای وسیع از داده ها و عقاید و مسائل تازه قرار می دهد، به نحوی كه او را در تحلیل و درك آنچه در این جهان آشفته می گذرد یاری می كند.
*        موج سوم بینش ما را نسبت به خودمان و جهان اطرافمان دگرگون خواهد ساخت. جامعه نگری خاص نویسنده تركیبی تكان دهنده از همه موضوعات میباشد كه بنیادی ترین فرضیات ما را متحول می سازد.
*        موج سوم بر این مفهوم بنا شده كه تاریخ بشر دو انقلاب ( موج ) را پشت سر گذاشته، انقلاب كشاورزی و انقلاب صنعتی و اكنون در آستانه سومین آن، یعنی انقلاب الكترونیك قرار داریم.



*        موج سوم توجه مارا نه به اهمیت نظم،بلكه به اهمیت بی نظمی وتصادف درتكامل پدیده ها معطوف میدارد.
قسمت هایی از پیشگفتار كتاب :
     موج سوم به كسانی تعلق دارد كه فكر می كنند داستان بشری به انتها نرسیده و تازه آغاز شده است.
     امروزه موجی قوی، بخشی عظیم از جهان را فرا گرفته و دنیایی عجیب و تازه برای كار و تفریح، ازدواج و پرورش اطفال، یا بازنشستگی خلق كرده است. در این فضای گیج كننده، بازرگانان برخلاف جریانهای نامنظم اقتصادی شنا می كنند. سیاستمداران دائما شاهد نوسانات محبوبیتشان در میان مردم هستند. دانشگاهها، بیمارستانها و دیگر سازمانها ناامیدانه با تورم درجنگند.سیستمهای ارزشی درهم می شكنند و فرو می ریزند. در همان حال قایق نجات خانواده و كلیسا و دولت با موانع و امواج خروشان در ستیزند. 
     با نظری سطحی به این تحولات خشونت آمیز، می توان علائم بی ثباتی و فاجعه را مشاهده كرد. ولی با یك دید وسیعتر حقایق بسیاری بر ما روشن خواهد شد و به وجود جریانی دیگر پی خواهیم برد. تحلیل خود را چنین آغاز می كنیم : بسیاری از تغییر و تحولات كنونی مستقل از هم و تصادفی نیستند و همه جزئی از یك پدیده گسترده ترند. یعنی غروب تمدن صنعتی و طلوع تمدنی نوین. تا زمانی كه به این رخدادها به صورت تغییرات مجزا بنگریم و وسعت و معنی آنها را نادیده بگیریم، قادر نخواهیم بود برای آنها پاسخهای منسجم و كارسازی پیدا كنیم. در این صورت به عنوان افراد، تصمیمات شخصی ما بدون هدف یا  خویشتن باخته باقی خواهد ماند. و به عنوان دولتها، از منجلاب بحرانی به بحران دیگر می افتیم و بدون برنامه، بدون امید و بدون بینش به سوی آینده پیش خواهیم رفت. موج سوم كتابی است تركیبی در چهارچوبی وسیع. تمدن كهن كه بسیاری از ما در آن پرورش یافته ایم را توصیف می كند.و تصویری دقیق و جامع از تمدن نوین كه در حال شكوفایی است ارائه می دهد. این تمدن جدید و عمیقا انقلابی كلیه پیش فرضهای كهنه، روشهای كهنه تفكر، فرمولهای قدیمی و ایدئولوژیها را دگرگون خواهد ساخت. همانطور كه به كشف روابط تازه ای كه در حال شكل گرفتن هستند می پردازیم – رابطه بین الگوهای متحول انرژی و اشكال جدید خانواده – ناگهان متوجه می شویم كه بسیاری از همان شرایط كه بزرگترین مخاطرات امروز را ایجاد كرده اند – مانند نابودی در جنگ هسته ای، ركود اقتصادی، تعصب نژادی و... – راه گشای امكانات شگفت انگیز فردا خواهند بود. این كتاب با دیدی بسیار وسیع تمدن را به سه قسمت تقسیم كرده است. موج اوّل : عصر كشاورزی. موج دوم : عصر صنعتی. موج سوم : عصر ا لكترونیك. استعاره بزرگ این كتاب برخورد امواج میباشد. یعنی همانطور كه امواج با هم برخورد می كنند و با هم می آمیزند، در محیط ما هم تنش و تحول و تعارض ایجاد می گردد 
مـــوج ســـوم :
*        در عصری كه زندگی می كنیم تمدنی نوین در حال تكوین است و انسانهای بی بصیرت سعی دارند همه جا آنرا سركوب سازند.
*        موج سوم با ازهم گسستن خانواده هایمان، متزلزل ساختن اقتصادمان، فلج كردن سیستمهای سیاسی مان و درهم شكستن ارزشهایمان بر همه ما اثر خواهد گذاشت. این موج همه روابط كهنه قدرت، مزایا و حقوق ویژه نخبگان در خطر گرفتار آمده امروز را مورد سؤال قرار می دهد. و در عین حال زمینه هایی را برای جنگ قدرت فردا فراهم می آورد.
*        بسیاری از وجوه این تمدن درحال تكوین با تمدن صنعتی در تعارض است. این تمدن درعین حال كه به مقدار زیاد فنی است، غیر صنعتی نیز میباشد.
*        برای تحلیل و درك مسائل جدید، به شیوه ای تازه برای شناخت و تحلیل نیاز داریم.
*        یك روش برای بررسی تاریخ، توجه به ناپیوستگی های آن یعنی نوآوریها و گسستگی ها، میباشد. این روش الگوهای مهم تحول را به محض پدیدار شدن مشخص میكند،بطوری كه بتوان برآن تاثیر گذارد.
*        برخورد موج سوم با نظامهای اقتصادی و نهادهای منسوخ موج دوم، همه كشورهای صنعتی موج دوم را دچار آشفتگی كرده است.
*        كسانی كه در نظام  كشاورزی ماقبل، منافع شخصی داشتند، در برابر صنعت مبارزه ای پس گرا را سامان داده اند.
*        هرگاه سه موج با هم در یك جامعه پدیدار شوند و هیچ كدام هم بر جامعه مسلط نباشند، برخورد امواج پیش خواهد آمد و فهم و درك اتفاقات آتی مشكل می گردد. درنتیجه مردم بی هدف به دنبال شناخت خود و آینده، به هر دین و مذهب و تفكر جادویی برای هویت بخشیدن به خود پناه می برند.
*        تعارض بین گروه های موج دوم و سوم در حقیقت برای كسب امتیازات باقیمانده نظام صنعتی رو به زوال می باشد.
*        مسائل مهم جهان از قبیل غذا، انرژی، تسلیحات و جمعیت و... را در چهارچوب نظام صنعتی نمی توان حل كرد.
*        صنعتی شدن، آیا وسیله ای برای آزادی از فقر و استعمار است یا وسیله ای برای وابستگی دائمی ؟
*        در موج اوّل، زمین مبنای اقتصادی و زندگی و فرهنگ و ساختار خانواده و سیاست را تشكیل می داد و همچنین تعداد طبقات اجتماعی از قبیل اشراف، روحانیون، رعایا و رزم آوران مشخص بود.
*        عمده جنگهای قرن نوزده در اصل تداخل بین موج اوّل و دوم بود. مانند جنگهای شمال و جنوب آمریكا كه در حقیقت مسئله مهم این بود كه قاره جدید صنعتی شود یا كشاورزی ؟ ( راه حل خشونت آمیز ! ). انقلاب 1917 روسیه نیز در حقیقت بر صنعتی شدن بود.هر تمدنی برای تداوم احتیاج به انرژی دارد. انرژی موج اوّل عبارت بود از نیروی عضلانی حیوانات، خورشید، باد، آب و درختان – منابع احیاء شدنی – انرژی موج دوم عبارت بود از ذغال، نفت و گاز ؛ یعنی سوختهای فسیلی.
*        استخراج منابع از زمین باعث افزایش سرعت رشد اقتصادی می شد. درحقیقت نوعی كمك مالی پنهانی – سوبسید –
*        ابزار ساخته شده در موج اوّل در جهت افزایش نیروی عضلانی انسانها بود. در صورتی
كه در موج دوم با اختراع ماشینهایی كه قادر به تولید دائمی ماشینهای جدید – ماشینهای تولید ابزار – بودند.
*        موج دوم تكنولوژی را به جهتی نوین سوق داد. ماشینهای جدید نقشی بیش از تقویت نیروی عضلانی انسان را عهده دار بودند. زیرا آنها قادر به حس كردن، لمس كردن، شنیدن و دیدن بودند. آنهم با دقتی فراتر از دقت انسان.
*        دستاورد موج دوم تولید انبوه بود. در نتیجه نحوه توزیع كالا متحول شد و دارای تكامل گردید. در 1871 اوّلین فروشگاه با صندوق دریافت و پرداخت افتتاح شد.
*        در موج اوّل خانواده ها بصورت دسته جمعی زندگی می كردند و به صورت یك واحد تولیدی كار و كشاورزی می كردند ولی با تحول موج دوم، خانواده ها مجبور به تحرك شدند. تعلیم و تربیت كودكان تخصصی شد و مردها به كار در كارخانه ها پرداختند. 
*        طراحی الگوی آموزش و پرورش بر مبنای ساختار كارخانه ای و برای آموزش جوانان برای كار در واحدهای صنعتی بود. دروس اصلی این دوران   1- اطاعت محض    2- وقت شناسی و دقیق بودن  3- كار تكراری و طوطی وار بود.
*        شركت سهامی، اختراعی برای گسترش نظارت اجتماعی بر دو نهاد آموزش و كارخانه بود. تكنولوژی موج دوم احتیاج به سرمایه های كلان داشت، بنابراین شركتهای سهامی با وجودی فناناپذیر به وجود آمد كه قابل برنامه ریزی بلند مدّت بود.
*        در تكنولوژی موج دوم، تولید انبوه كارخانه به جریان یافتن انبوهی از اطلاعات نیاز داشت. و این انتقال اطلاعات به صورت شفاهی یا به كمك چاپارها امكان پذیر نبود. بنابراین اداره پست به وجود آمد و متكامل شد و همچنین تلگراف و تلفن اختراع گردید و سپس احتیاج به وسیله ای برای ارتباط یك مدیر باچندین هزار كارمند ویك فروشنده با چندین هزار مصرف كننده باعث پیدایش رسانه های همگانی شد.
*        موج دوم از یك سو، نظام كاملا یكپارچه اجتماعی ایجاد كرد و از سوی دیگر وحدت اجتماعی افراد – افراد در یك چرخه تولید و مصرف ( مانند زندگی كشاورزی ) زندگی می كردند و مایحتاج خود را تولید می كردند.– را ازهم درید و درنتیجه شكافی نامرئی در دوجنبه زندگی یعنی تولید و مصرف ایجاد كرد.
*        در موج اوّل گروه عظیمی مصرف كننده تولیدات خود بودند و فقط عده اندكی به تجارت تولیدمازاد، اشتغال داشتند.ولی درموج دوم اقتصاددوپاره شد. تولید كننده ومصرف كننده.
*        هركجا كه تولید كننده و مصرف كننده از هم تفكیك باشند، مكانیزمی به نام بازار بین آن دو رابطه برقرار می كند.
*        نتیجه جدایی تولید از مصرف : افراد به جای اتكا به مهارتهای تولیدی خود در رفع حوائج زندگی به بازار وابسته می شوند و در نتیجه حرص برای داشتن پول و اشیاء و كالا پیدا می كنند. درنتیجه علائق اجتماعی كاهش پیدا می كند.
*        جدایی تولید از مصرف از یك سو یك شخصیت مطیع و منضبط و حسابگر به عنوان تولید كننده در افراد ایجاد می كند و از سوی دیگر یك شخصیت بی نظم و لذت بر به عنوان مصرف كننده. بنابراین در حقیقت ایجاد یك شخصیت دوگانه در افراد می كند.
*        در موج اوّل كارها به صورت دسته جمعی و غیر وابسته توسط افراد خانه انجام می شد. ولی در موج دوم مردان در كارخانه مشغول به انجام كارهای وابسته و زنجیره ای بودند ولی زنها مشغول انجام كارهای خانه بودند. بنابراین بین زن و مرد شكافی به وجود آمد.
*        قواعد موج دوم ناشی از تفكیك تولید و مصرف :
1-   استاندارد كردن : از میان همه راهها یك راه بهتر ( استاندارد ) و همچنین یك ابزار بهتر (استاندارد ) در یك زمان معین ( استاندارد ) برای انجام هر كاری وجود دارد. استاندارد كردن در حیقت برای بالا بردن كارآیی و بخشیدن جنبه علمی به كارها می باشد.
2-   تخصصی كردن : از آنجایی كه استاندارد كردن باعث تنوع بیشتر در كالاها شد، تخصصی كردن باعث اتلاف وقت و نیروی كمتر در امر تولید گردید.
3-   همزمان سازی : هم در كارگاه ها و واحدهای كوچك تولیدی و هم در مقیاس كلان بین كارخانه ها، در رادیو و تلویزیون، بیمارستانها، حمل و نقل و زمان خواب و بیداری افراد همزمان سازی ایجاد شد. ولی زنهایی كه در خانه مشغول كار بودند به دلیل دوری از چرخه تولید و نظام بازار این مسئله را درك نمی كردند درنتیجه این مسئله باعث افزایش شكاف بین زن و مرد گردید.
4-   تراكم : جمعیت در شهرها متراكم شد. كار در كارخانه ها، تحصیل در مدارس، سرمایه در واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری، صنعت در شهر های صنعتی و...
5-   پیشینه سازی :  اصل بزرگ طلبی – هرچه خط تولید یك كارخانه بزرگتر باشد، قیمت تمام شده برای محصول آن كمتر میباشد، درنتیجه این امر باعث ادغام كارخانه ها، مدارس و ساخته شدن بلندترین برجها گردید.
6-   تمركز : این شیوه نوین احتیاج به یك مدیریت نوین داشت. تمركز یعنی جمع شدن قدرت در دست مدیران، دولت مركزی، بانكها و...
*        انسجام دهندگان و مدیران وظیفه تعریف كارها، نقشها و پاداشها را دارند. برنامه ریزی، تعیین ضوابط، تشویق و تنبیه و همچنین ایجاد ارتباط بین تولید و حمل و نقل را انجام می دهند.
*        درخواست مدیریت مشاركتی درحقیقت هجوم موج سوم به هرم قدرت موج دوم بود.
*        كلیه كشورهای موج دوم، ابتدا قدرت نخبگان موج اوّل را از بین بردند و سپس یك نظام صنعتی ایجاد كردند.
*        ماشین زدگی : بنیانگذاران انقلابی موج دوم، به علت ایمان كوركورانه به قدرت ماشین، نهادهای سیاسی اختراع كردند كه بسیاری از مشخصاًت ماشینهای صنعتی اوّلیه را برخوردار بودند.
*        انتخابات : این توهم را گسترش می دهد كه سرنوشت و قدرت مردم دست خودشان است. این توهم امری برای بازگرداندن اعتماد به مردم است.
*        

ادامه در مطلب قسمت دوم اینجا را کلیک کنید 



حسین زینی وند 

تاجر الکترونیک 

مدرس دوره های تخصصی تجارت الکترونیک 

مجری پرورژه های ملی و بین المللی 

تجارت الکترونیک در کشور 

کانال تلگرام ما 

تلگرام سرویسی در ابهام

تلفن  :  88720880    

Email :Hosein.zeinivand@gmail.com

 09121870651

 صفحه اینستاگرام 

Image result for instagram.
صفحه فیسبوک  تاجر الکترونیک
                               

جهت آشنایی بیشتر با مباحث تاجر الکترونیک لطفا روی عکس زیر کلیک کنید 



:: مرتبط با: مقاله تجارت الکترونیک ,
:: برچسب‌ها: موج سوم الوین تافلر , kd; , psdk cdkd , ca j[hvj hg;jv , حسین زینی وند , مقاله و پاور پوینت تجارت الکترونیک ,