آموزش تجارت الکترونیک - اخلاق حرفه ای مدیران
 
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

Instagram
   

مشاوره ، طراحی و اجرای مدل تجارت الکترونیکی کسب کار شرکت ها توسط تاجر الکترونیک

اخلاق حرفه ای مدیران
9 بهمن 95 ساعت 21:54 | | حسین زینی وند | ( نظرات )
سرمایه انسانی به دانش ، شایستگی ، مهارت و ویژگی های فردی و گروهی افراد مربوط می شود كه برای تولید خدمات و كالا از انها استفاده می شود.در اقتصاد دانش محور یكی از مهمترین چالشها در ارتباط با  منابع انسانی، بكارگیری ، توانمندسازی و توسعه منابع انسانی از جنبه های مختلف فنی، اخلاقی ، حرفه ای و انسانی است. هر روز كه می گذرد نقش انسانها در توفیق كسب و كارها بیشتر محرز گردیده و اهمیت منابع انسانی بیشتر جلوه گر میشود. با نگاهی به متون آسمانی و ادیان الهی  و مكاتیب مختلف فلسفی متوجه سهم عظیم اخلاق در زندگی بشری می شویم. در سالهای اخیر كاربرد اخلاق در محیط های كار به یك ضرورت جدی تبدیل شده است. اخلاق كار و اخلاق حرفه ای ، كد های اخلاقی و مرام نامه های اخلاقی مفاهیمی است كه در گستره دانش مدیریت مطرح است. این كتاب با هدف مطرح شدن نمونه ای از این برنامه ها و رویكردهای نوین به منابع انسانی با محوریت اخلاق در كشور هند را مطرح می نماید. یکی از عمده‌ترین دغدغه‌های مدیران کارآمد در سطوح مختلف، چگونگی ایجاد بسترهای مناسب برای عوامل انسانی شاغل در تمام حرفه‌هاست تا آنها با حس مسئولیت و تعهد کامل به مسائل جامعه و حرفة خود بپردازند و اصول اخلاقی حاکم بر شغل و حرفة خود را رعایت کنند. این مقاله بر آن است تا به مفهوم اخلاق حرفه‌ای و اهمیت و ابعاد گوناگون آن و نیاز جوامع امروز به اخلاق بپردازد. همچنین به ویژگی‌های افراد دارای اخلاق حرفه‌ای مانند احساس مسئولیت، برتری‌جویی و رقابت‌طلبی، صادق‌بودن، احترام و تکریم دیگران، رعایت ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی، عدالت و انصاف، همدردی با دیگران و وفاداری اشاره می‌شود.  اصول عمومی شامل 


سرمایه انسانی به دانش ، شایستگی ، مهارت و ویژگی های فردی و گروهی افراد مربوط می شود كه برای تولید خدمات و كالا از انها استفاده می شود.در اقتصاد دانش محور یكی از مهمترین چالشها در ارتباط با  منابع انسانی، بكارگیری ، توانمندسازی و توسعه منابع انسانی از جنبه های مختلف فنی، اخلاقی

صلاحیت :

متخصصان منابع انسانی در تلاشند تا صلاحیت کاری شان استاندارد بالایی برخوردار باشد. افراد حرفه ای این مسئله را به خوبی می دانند که صلاحیت های مورد نیاز برای کارکردن گروها و سازمان های مختلف تفاوت می کند.

صداقت:

 متخصصان منابع انسانی همواره به دنبال آن هستند که در پژوهش ها، اموزش ها، و اقدامات علمی خود صداقت داشته باشند صادق و عادل بوده و برای دیگران ارزش و احترام قایل شوند.آنها سعی میکنند تا حد امکان نقش افراد و گروه های مختلف را برایشان روشن سازند و سعی می کنند براساس ان نقش ها عمل کنند همواره از ارتباطی که احتمال درگیری و تعارض درآنها باشد دوری می کنند.
مسولیت پذیری:

متخصصان منابع انسانی استاندارهای حرفه ای رفتاری را رعایت کرده و نقش ها و ضروریات حرفه ای خود را  مشخص می کنندو مسولیت رفتار خودرا برعهده می گیرندبا متخصصان دیگر مشورت میکنند تا بهتررین اتفاق برای مشتریان شان بیفتد.

احترام به حقوق و شأن افراد:

متخصصان منابع انسانی به حقوق و شأن و اعتبار افراد احترام میگذارندو به این نکته که محدودیت ها و اجبارهای قانونیو غیرقانونی میتواند باعث ناسازگاری و مشاجره شوند، اهمیت می دهند.
نگرانی در مورد رفاه و آسایش دیگران:
متخصصان منابع انسانی به دنبال تأمین رفاه افرادی هستند که با آنها تعاملات حرفه ای دارند.به حقوق و آسایش مشتریان اهمیت می دهند و از افراد سو استفاده نمی کنند.

مسئولیت پذیری اجتماعی:

متخصصان منابع انسانی نسبت به جامعه ای که در ان کار می کنند و به کل کره زمین آگاهی و اطلاع دارند دانش خود را بکار گرفته و به اشتراک گذاشته اند و درجهت رفاه انسان ها گام برمی دارند، از قوانین پیروی کرده و طرفدار وضع قوانین اجتماعی هستند وزمان خودراصرف کارهای عام المنعه میکنند.

استانداردها
استانداردهای عمومی
گستره صلاحیت
حفظ و نگهداری توان تخصصی
قضاوتهای شخصی
شرح وظایف كاری متخصصان منابع انسانی
احترام به دیگران
پرهیز از تبعیض
روابط استثماری

نتیجه‌گیری

رعایت اخلاق حرفه‌ای در سازمان، امری لازم و ضروری است تا سازمان از یک سو جامعه را دچار تعارض نکند و از سوی دیگر، با اتخاذ تصمیمات منطقی و خردمندانه منافع بلندمدت خود را تضمین كند. آن چیزی که در مواجهه با مفهوم اخلاق حرفه باید مد نظر ما قرار گیرد، این است که نخست اخلاق حرفه‌ای‌، دربرگیرندة اخلاق فردی و اخلاق شغلی است، اما از هر دو فراتر رفته و به سازمان به مثابه یك مجموعه حقوقی ناظر است‌. دوم آنكه‌ امروزه رویكردی استراتژیك به اخلاق حرفه‌ای پیدا شده است‌ و به همین دلیل مسئولیت معنوی شركت‌ به مدیران استراتژیست سپرده می‌شود؛ نه به واحد پرسنلی و نه حتی به مدیران اجرایی. سوم آنكه‌ در حوزة اخلاق باید دو نوع رویكرد فضیلت‌گرایانه‌ و ‌مسئله‌محور‌ را از یكدیگر تفكیك كرد‌. نگرش سنتی به معضلات اخلاقی صرفاً ‌فضیلت‌محوراست‌، نه ‌مسئله‌محور‌؛ در حالی كه آنچه از معضلات اخلاقی سازمانی گره‌گشایی می‌كند، رویكرد مسئله محور‌ است‌. چون معضل اخلاقی‌، یك مسئله است‌ و برای حل اثربخش آن، نیازمند كسب تخصص و مهارت هستیم. نکتة اساسی این است که ما باید از تلویحی‌نگری دربارة اخلاق حرفه‌ای پرهیز کنیم. چهارم آنكه‌ اخلاق سازمانی نه لزوماً فرد ـ وابسته و نه حتی سازمان ـ وابسته و نه محیط ـ وابسته است؛ بلكه عوامل فردی، محیطی و سازمانی در آن تأثیر دارد. بنابراین، ما در پرداختن به اخلاق، نیازمند نگرش سیستمی هستیم. غفلت از این عوامل در مقام تبیین و تحلیل معضلات اخلاقی، تصمیم‌گیری ما را از واقع‌بینی دور خواهد كرد.




:: مرتبط با: مقالات ,
:: برچسب‌ها: مقاله در مورد مدیریت منابع انسانی , مقاله در مورد اخلاق حرفه ای مدیران , پرورش نیروی متخصص تجارت الکترونیکی , آموزش از طریق تجارت الکترونیکی , حسین زینی وند تاجر الکترونیک , مدیریت منابع انسانی , مسئولیت پذیری اجتماعی ,
:: لینک های مرتبط: فیلم طراحی مدل کسب و کار اینترنتی ,