آموزش تجارت الکترونیک - مقاله مدیریت استراتژیک قسمت سوم
 
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

Instagram
   

مشاوره ، طراحی و اجرای مدل تجارت الکترونیکی کسب کار شرکت ها توسط تاجر الکترونیک

مقاله مدیریت استراتژیک قسمت سوم
20 آذر 95 ساعت 02:38 | | حسین زینی وند | ( نظرات )

ادامه از  مطلب قبلی جهت دسترسی به مطلب قبلی لطفا اینجا را کلیک کنید 


استراتژی های وظیفه ای

استراتژی هایی که بحث آنها گذشت، عموماً مربوط به شرکتها بودند. طبیعی است که واحدهای وظیفه ای، نیاز به استراتژی مخصوص به خود دارند. این استراتژی ها باید هماهنگ با استراتژیهای شرکت باشد.

مقاله مدیریت استراتژیک قسمت سوم  http://iecg.ir/post/184 

1-     استراتژی واحدهای عملیاتی یا تولیدی

E         امکانات و تجهیزات: از قبیل میزان تمرکز یا عدم متمرکز بودن آنها، میزان اتوماسیون مورد نیاز و حجم تولید

E         سفارشات: از قبیل تعداد و تنوع تآمین کنندگان، نحوه گزینش آنها و ...

E        برنامه ریزی و کنترل: از قبیل تولید سفارشی یا انبوه، حجم انبار قطعات ، مواد

2-    استراتژی واحد مالی

E        هزینه سرمایه: از قبیل سرمایه قابل قبول، نحوه تعادل بین بدهی های کوتاه مدت و بلند مدت و ...

E        مدیریت سرمایه: ازقبیل میزان سود قابل توزیع، میزان ثبات سوددهی، نقدینگی و ...

E        توزیع سرمایه: از قبیل اولویتهای توزیع سرمایه، میزان تفویض اختیارات سرمایه ای به مدیران

3-    استراتژی واحد تحقیق و توسعه

E        نوع تحقیق: از قبیل چه میزان تحقیقات پایه و چه میزان تحقیقات کاربردی، پروژه های مورد نیازو...

E        دوره زمانی: از قبیل تأکید روی تحقیقات کوتاه مدت یا بلند مدت، کدام گرایش زمانی بهتر است

E        تناسب زمانی: از قبیل تحقیقات در شرکت یا توسط سایر شرکتها انجام می شود، میزان تمرکز یا عدم تمرکز تحقیقات

E        موضوع تحقیقاتی: از قبیل رهبری تحقیقات و نوآوری یا پیروی از تحقیقات و نوآوری رقبا

4-     استراتژی واحد بازاریابی

E         استراتژی رهبر: شرکت تلاش می کند موقعیت رهبر را بدست آورد یا حفظ کند.

E         استراتژی پیرو: شرکت امکان رهبر شدن را ندارد، بنابراین همیشه صبر می کند تا رهبر استراتژی خود را اعلام و سپس ار آن پیروی کند.

E         استراتژی چالشگر: در این حالت شرکت امکان رقابت تنگاتنگ با رهبر را دارد و حاضر نیست پیرو باشد.

E         استراتژی گوشه گیر: در این حالت شرکت ترجیح می دهد به گوشه ای از بازار خزیده و آنجا را محکم برای خود حفظ کند.

E         استراتژی آمیخته بازار: این استراتژی خود تشکیل شد ه از 4P.


[http://www.aparat.com/v/CVwbr]

استراتژی های کلان

استراتژیهای کلان ، استراتژی هایی هستند که فراتر از نقش یک سازمان را شامل می شوند. معمولاً سازمانهایی که ملی و فرا ملی فکر می کنند یا تعهدات اجتماعی برای خود قائل هستند از این استراتژی ها استفاده می کنند.

استراتژی برخورد با دولت

در کشورهای جهان سوم ، مخصوصاً در کشورهایی که دولت رگ اصلی اقتصاد کشور را در دست دارد معمولاً دولت نقش کلیدی در حیات و بقاءشرکتها ایفا می نماید. بدین منظور شرکتها باید استراتژی مناسبی را در برخورد با آن تدوین نمایند:

E           تغییر: اگر شرکت از قدرت کافی برای تغییر سیاستها و رفتارهای دولت برخوردار باشد از استراتژی تغییر استفاده می کند.

E           پرهیز: در این حالت شرکت ترجیح می دهد بدون داشتن کوچکترین ارتباطی با دولت، در واقع آن را دور بزند و مشکل خود را حل کند.

E           همراهی: در این حالت همراهی با دولت در رابطه با سیاستهای اعلام شده برای شرکت مشکل ساز نمی باشد.

E           اتحاد: در این حالت تنها راه گریز از خطر و ریسک، اتحاد با دولت است.

استراتژی های ملی

در مسائل تجاری گاه لازم است که در سطح ملی مسائل دیده شود.

E         استراتژی کاربر: در کشورهایی که نیروی کار ارزان است، معمولاً روی صنایعی که از نظر کاربری نیروی انسانی در سطح بالایی هستند و از طرفی قیمت محصول از حساسیت بالایی در صحنه رقابت برخوردار است، فعالیتها متمرکز می شود.

E         استراتژی ارزش: از نظر ترکیب و قیمت این استراتژی شکل می گیرد. بدین صورت که در کالاهایی که کیفیت حائز اهمیت بوده، با کاهش قیمت امکان نفوذ در بازارهای جدید فراهم می شود.

E         استراتژی کم نظیر: در موردبعضی از محصولات که بنا بر دلایلی تنها در مکانهای خاصی قابل تولید هستند، بکار می رود.

E         استراتژی فصلی: این استراتژی هم صرفاً در محصولات کشاورزی کاربرد دارد.

E         استراتژی ارزش افزوده: در این حالت محصولات نیمه ساخته وارد شده، پس از انجام یک یا چند مرحله کاری دوباره صادر می گردد.

E         استراتژی صادرات مجدد: در این حالت محصولات بصورت فله وارد شده وبا بسته بندی جدید صادر می گردد.

 

فصل سوم : مأموریت سازمان

مأموریت سازمان

مأموریت سازمان،زیر بنای سایر مراحل برنامه ریزی را تشکیل می دهد و از تمامیت سازمان، چشم انداز کاملی، ترسیم می کند و فعالیتهای اجرایی آینده را مشخص می نماید. مأموریت سازمان چیزی نیست که یک نفربه تنهایی بتواندآن را تعریف و یا تصویب نماید.

مأموریت و رسالت، فلسفه تصمیم گیران استراتژیک را در بر دارد و تصویر ذهنی که شرکت دوستدارد از خود ایجاد کند را نمایان می سازد، خود پنداری مؤسسه را منعکس می سازد، حوزه های محصول و نیازهای مشتریان که شرکت سعی در ارضای آنها دارد را خاطرنشان می سازد. دو پرسش مهمی که استراتژیست، درتمامی موارد با آنها روبرو ست، عبارتند از:

1.  فعالیت ما چیست؟

2.  چرا مؤسسه به این فعالیت می پردازد؟

پیتر دراکر می گوید: مطرح کردن پرسش فعالیت ما چیست؟ مترادف با سؤال مأموریت ما چیست؟ می باشد.

بیانیه مأموریت سازمان چیست؟

مأموریت سازمان عبارتی است که ماهیت و مفهوم فعالیتهای آینده سازمان را بیان می کند و آنچه را که سازمان قصد دارد در آینده انجام دهد، بعلاوه تعهدات اصلی فلسفی که ناظر برفعالیت آن خواهد بود را تعیین می کند. به بیان دیگر مأموریت یا رسالت عبارت از فلسفه وجودی یک سازمان یا نقشی که آن سازمان در جامعه برعهده گرفته است تا با ایفای آن خدمات موردنظر را ارائه دهد.

وقتی مأموریت سازمان بدرستی بیان شود، افراد داخل و خارج سازمان می دانند مؤسسه به چه دلیلی بوجود آمده و شخصیت و تصورات آن چه می باشد. همچنین با واضح و روشن تعریف کردن مأموریت سازمان،می توان اهداف بلند مدت و استراتژیهای سازمان را تدوین نمود.

 

بیانیه مأموریت باید دارای ویژگیهای زیر باشد:

1.  بسیار روشن و خلاصه بیان شود

2.  آرمانی و معطوف به آینده باشد

3.  کلیه هدفهای جزئی سازمان را بپوشاند

4.  واقعی و دست یافتنی باشد

5.  مقاصد اصلی سازمان را بیان نماید

از دیدگاه ورن مک جینیز، مأموریت سازمان باید دارای ویژگیهای زیر باشد:


 


 






:: مرتبط با: مقالات ,
:: برچسب‌ها: مقاله مدیریت استراتژیک , استراتژی رهبری , آموزش تجارت الکترونیک , حسین زینی وند تاجر الکترونیک ایران , دانلود مقالات مدیریتی , آموزش مدیریت استراتژیک , سخنرانی در مورد تجارت الکترونیک ,
:: لینک های مرتبط: تاجر الکترونیک ,